Wat is actileven

Met Actileven wordt dagelijks bewegen een gewoonte. In plaats van je te concentreren op je eten ligt de nadruk op beweging. Stapje voor stapje breng je meer beweging in je dagelijks leven, zodat je meer ruimte heb om te blijven genieten van alle lekker eten zonder calorieën tellen.

Hoe werkt het dan precies?

We gaan dus de nadruk leggen op bewegen. We willen van bewegen een gewoonte gaan maken zodat we er niet meer over na hoeven denken. Dit willen we in 3 stappen gaan bereiken.

  • Stap 1:

Het is ondertussen wel bekend dat 30 minuten bewegen per dag gezond is. Deze 30 minuten bewegen kunnen en moeten ook eigenlijk gewoon onderdeel zijn van je dag. Dit betekend dus de trap nemen in plaats van de lift, op de fiets boodschappen doen in plaats  van met de auto, in de tuin werken, je huis poetsen enz.

Dit klinkt heel eenvoudig en dat is het ook. De valkuil zit hem in het dagelijks uitvoeren van deze activiteiten. Je hebt altijd wel een paar drukke dagen in de week waarin je makkelijk aan de aanbevolen beweging komt, maar het is belangrijk om ook op je luie zondag of op die lange dag op kantoor aan deze 30 minuten te komen.

 

  • Stap 2:

Bij stap 2 gaan we die 30 minuten per dag uitbreiden met nog eens 30 minuten. Deze 30 minuten gaan we bewuster als bewegen/sporten ervaren. Dit kan zijn een extra rondje met de hond lopen, na het avondeten 30 minuten wandelen, met de fiets naar je werk enz.

Een uur bewegen per dag klinkt veel, maar de keukenkastjes leeg plunderen en een zak chips weg eten kost ook tijd.

 

  • Stap 3:

Bij stap 3 zijn we ondertussen gewend om elke dag al een gezonde portie te bewegen. Nu is de tijd gekomen om ons echt een paar keer per week in het zweet te gaan werken. Je lichaam gaat vragen om meer beweging en om intensievere beweging. In het zweet werken betekend niet altijd om marathons te gaan lopen of om aan de gewichten te gaan hangen. Een flink stuk wandelen in een pittig tempo kan ook heel intensief zijn.

 

Meten is weten?

Een waarheid als een koe. Maar weten is ook een momentopname en ‘maar’ een getal. Het is veel belangrijker je lekker in je vel te voelen en dat niet te laten afhangen van een getal op de weegschaal. Dus hup!, die weegschaal uit het raam (of in ieder geval uit het zicht) en luister naar je gevoel. Voel ik me vandaag slanker, zit die broek nou losser dan een week geleden, Hey, ik kan me veters strikken zonder dat mijn buik me in de weg zit. Dat zijn de overwinningen waarvoor we gaan.

Veel mensen staan braaf elke ochtend op de weegschaal. Voor hen zal het niet meevallen om deze gewoonte in eens te veranderen. Dat hoeft ook niet. Met Actileven gaan we voor blijvende veranderingen in kleine stapjes. Dus begin eens met om de dag wegen en bouw het langzaam af. Het is belangrijker om vol te houden, dan gelijk het roer om gooien, maar na een week op te geven.

Anders dan een dieet?

Door de jaren heen heb ik (Sarah) heel wat diëten gevolgd. Hoewel ze allemaal verschillend waren, hadden ze één ding gemeen. Het legde de nadruk op eten. Met als gevolg dat ik de hele dag aan eten dacht. Ik was al dagen van te voren bezig met het plannen van mijn maaltijden en kocht producten die ik nog nooit gegeten had. Na een paar weken snakte ik naar een boterham met kaas, een bord macaroni en even geen calorieën tellen.

Tijdens zo’n dieet periode zag ik mijn vriend (Danny) gewoon eten wat hij wilde. Hij had nooit vreetbuien waarin hij zakken chips en pakken koekjes weg at en hij kwam geen gram aan en bleef irritant slank. Het grote verschil tussen hem en mij: hij sport elke dag en ik zat elke dag voor de tv uit te dijen.

Dus je kan eten wat je wil?

In de ideale wereld? Ja. In de echte wereld? Nee. Het blijft natuurlijk een feit dat wanneer er meer calorieën binnen komen dan dat je verbrandt je zult aankomen in gewicht, maar wanneer je een gezond beweegpatroon hebt zal het je verbazen hoeveel je kunt eten zonder aan te komen en zelfs af te vallen.

We zullen ons dus ook gaan richten op voeding, maar stapje voor stapje. Het is belangrijk om gewoon het eten te blijven eten wat je gewent bent en niet opeens de goji bessen en het chiazaad uit de kast te halen. Wanneer je, je prettig voelt bij goji bessen en chiazaad is dat natuurlijk prima en kun je ze blijven eten.

Elke drie weken gaan we een eetgewoonte aanpakken/verbeteren. Na drie weken is het een nieuwe gewoonte geworden en kunnen we een stapje verder gaan. Dit vergt dus geduld en tijd, maar we hebben gelukkig de tijd. De hele verdere rest van ons leven als het goed is. We doen geen dieet met een einddatum waarop we ons streefgewicht bereikt willen hebben, maar we veranderen beetje bij beetje onze eet- en beweeggewoonten.

We hebben er zin in.

We gaan ervoor! En ik hoop dat er mensen zijn die met ons mee willen doen. Ik begrijp dat ik in een bevoorrechte positie ben omdat ik mijn trainer thuis heb in de vorm van mijn vriend. Maar ik hoop dat door de schema’s hier te plaatsen jullie ook het gevoel hebben een persoonlijke coach te hebben en zo samen op weg te gaan naar een gezonder leven, een Actileven!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s